Spuitgasten, doof
het vuur! Dit is de regel om de gepaste uitrusting te kiezen voor een
autocompetitie.
Niet dat elk piloot
zichzelf in een menselijke fakkel wil veranderen, maar de combinatie van brandstof,
hoge temperatuur en het opzoeken van de grenzen van limieten is een recept dat
je warme (en geen koude) rillingen kan geven.
Velen herinneren
zich de beelden van Niki Lauda bij de Grand Prix van Duitsland op de Nürburgring
in 1976. Zijn Ferrari schoot toen in brand nadat hij de reling geraakt had (zie
http://www.youtube.com/watch?v=YWksORxA9l0). Hij draagt nog steeds de gevolgen van
veiligheid die toen "anders" was.
De Fédération internationale de l'Automobile
(FIA) legt daarom steeds strengere normen op waaraan de piloten moeten
voldoen. Ze moeten van kop tot teen brandvertragende kleding dragen, van hun ondergoed
tot hun overall. In afwachting van hulp kunnen piloten op die manier weerstaan tegen
eventuele brand van hun voertuig.
Je denkt
misschien dat wij alleen het slechtste verwachten, maar de FIA vraagt dat er
steeds vaker een revolutionair systeem voor de bescherming van de hals gebruikt
wordt, het zogenaamde HANS. Neen, het gaat hier niet om het maatje van Grietje
die ons even goed tegen concurrenten als tegen heksen kan beschermen, hoewel...
Het is de afkorting van Head and Neck
Support. Dit systeem beschermt de nek van de piloot tijdens een frontale
botsing waarbij het hoofd met zijn gewicht, verhoogd met dat van de helm, naar
voren vliegt. Voordat dit systeem werd ingevoerd zijn er enkele ongelukken gebeurd
die leidden tot de onmiddellijke dood, zoals Roland Ratzenberger op de Grand
Prix F1 van San Marino in 1994 of in zeldzame gevallen in permanent letsel, zoals
Philippe Streiff, die nu voor het leven verlamd is.
Ik wil u
natuurlijk geen al te somber beeld schetsen van de autosport, maar wil alleen
aangeven dat de autosport dankzij ervaring en verbetering van wat al bestond
een vooruitgang heeft gekend, net zoals alle menselijke activiteiten. Dankzij dit
continu onderzoek zijn ernstige gevolgen van ongevallen nu uiterst zeldzaam. Piloten
zijn nu zeker veel beter beschermd dan Jan en alleman die tussen 2 vrachtwagens
op de snelweg geklemd zitten.
Niettemin, stuur
dit niet naar mijn moeder, ze zou er niet van kunnen slapen. Ik heb haar niet alles
verteld...
Tot volgende week zondag J
Uitrusting beschikbaar bij Cartronics in Waver
Uitrusting beschikbaar bij Cartronics in Waver
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire