dimanche 26 février 2012

Uitrusting voor motor racing


Spuitgasten, doof het vuur! Dit is de regel om de gepaste uitrusting te kiezen voor een autocompetitie.
Niet dat elk piloot zichzelf in een menselijke fakkel wil veranderen, maar de combinatie van brandstof, hoge temperatuur en het opzoeken van de grenzen van limieten is een recept dat je warme (en geen koude) rillingen kan geven.

Velen herinneren zich de beelden van Niki Lauda bij de Grand Prix van Duitsland op de Nürburgring in 1976. Zijn Ferrari schoot toen in brand nadat hij de reling geraakt had (zie http://www.youtube.com/watch?v=YWksORxA9l0). Hij draagt nog steeds de gevolgen van veiligheid die toen "anders" was.

De Fédération internationale de l'Automobile (FIA) legt daarom steeds strengere normen op waaraan de piloten moeten voldoen. Ze moeten van kop tot teen brandvertragende kleding dragen, van hun ondergoed tot hun overall. In afwachting van hulp kunnen piloten op die manier weerstaan tegen eventuele brand van hun voertuig.

Je denkt misschien dat wij alleen het slechtste verwachten, maar de FIA vraagt dat er steeds vaker een revolutionair systeem voor de bescherming van de hals gebruikt wordt, het zogenaamde HANS. Neen, het gaat hier niet om het maatje van Grietje die ons even goed tegen concurrenten als tegen heksen kan beschermen, hoewel... Het is de afkorting van Head and Neck Support. Dit systeem beschermt de nek van de piloot tijdens een frontale botsing waarbij het hoofd met zijn gewicht, verhoogd met dat van de helm, naar voren vliegt. Voordat dit systeem werd ingevoerd zijn er enkele ongelukken gebeurd die leidden tot de onmiddellijke dood, zoals Roland Ratzenberger op de Grand Prix F1 van San Marino in 1994 of in zeldzame gevallen in permanent letsel, zoals Philippe Streiff, die nu voor het leven verlamd is.

Ik wil u natuurlijk geen al te somber beeld schetsen van de autosport, maar wil alleen aangeven dat de autosport dankzij ervaring en verbetering van wat al bestond een vooruitgang heeft gekend, net zoals alle menselijke activiteiten. Dankzij dit continu onderzoek zijn ernstige gevolgen van ongevallen nu uiterst zeldzaam. Piloten zijn nu zeker veel beter beschermd dan Jan en alleman die tussen 2 vrachtwagens op de snelweg geklemd zitten.

Niettemin, stuur dit niet naar mijn moeder, ze zou er niet van kunnen slapen. Ik heb haar niet alles verteld...


Tot volgende week zondag 

Uitrusting beschikbaar bij Cartronics in Waver







Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire