dimanche 5 février 2012

Eerste test in Zolder


Zo! Ik ga eindelijk racen op het circuit van Zolder, waar ik al enkele jaren geleden voor het eerst geoefend heb. In mijn herinnering is dat een technisch circuit dat veel eist van de remmen, door de opeenvolging van slaloms en scherpe bochten na enkele lange stukken. Maar ik rem graag hard, dus dat komt goed uit. Dat gaat niet altijd op voor de auto’s die me er brengen. Ik heb er tijdens mijn laatste ritten al twee keer de remmen van een Alpine A310 uitgeput.

Start aan de rechte lijn, eerste keer remmen naar links, in Earste. Enkele concurrenten halen me al in. Ik was vergeten dat het een van de moeilijkste bochten was. Geen wonder dat de zandbak er zo groot is...
Alles geven tot de Sterrewachtbocht, die zeker niet gemakkelijker is, en daarna plankgas in de Kanaalbocht, en lichtjes minderen in de Lucien Bianchibocht. Dat lukt goed omdat het geheugen snel terugkomt als je op de baan bent.

Ik heb een Lotus Elise gekozen voor deze eerste rit. Dat is immers het beschikbare voertuig dat het dichtst komt bij de FunCup, zowel op het vlak van de architectuur als qua verhouding gewicht/vermogen.

De rechte lijn achter de pits brengen de knappe Engelse en mij tot de Kleine Chicane, die voor de helling van de Butte komt, waarachter de befaamde Terlamenbocht verscholen ligt. Bij het voorbijrijden denk ik altijd aan Gilles Villeneuve die op deze plek met zijn Ferrari tegen de March van Jochen Mass is gevlogen tijdens de proefritten van de Grand Prix Formule 1 van 1982.

Alles geven naar de Bolderberghaarspeldbocht (alstublieft!), ik blijf gas geven op de hobbel in het midden van de bocht. Het komt erop aan vanaf de eerste ronde een goede tijd af te leggen. Ik profiteer ervan en haal twee remmende concurrenten in voordat ik voluit ga in de kleine Jochen Rindtbocht en ik in de mooie Jacky Ickxbocht kom, die voor de rechte lijn ligt. Deze laatste bocht heb ik niet heel goed genomen, en daardoor haal ik geen mooie topsnelheid om deze eerste ronde te beëindigen.

Ik rem dus zo laat mogelijk als ik de tweede keer de Earste inrijd, haal twee concurrenten in maar ga dan volledig de mist in. Ik trek een Toyota mee in een prachtige en ongecontroleerde slippartij en pats, we zijn vertrokken. Het hele decor trekt in 360° voor mijn voorruit, ik ga verschillende keren over de kop en kom tot stilstand in de zandbak, in de resten van een rokende auto. Pff, de Lotus is volledig om zeep. En zeggen dat een nieuwe me minstens $35.000 zou kosten.

Niet erg, ik zoek opnieuw mijn toevlucht tot de Menuwinkel, en koop er een andere. Maar deze keer een rode!

U ziet zo wit? Ah ja, dat had ik nog niet gezegd. De proefrit voor deze zaterdag is afgeblazen omdat het circuit van Mettet ondergesneeuwd is. Ik geniet dus van mijn laatste aankoop voor op de console en herontdek hoe subtiel het circuit van Zolder kan zijn. Lekker warm in mijn zetel, zonder risico.

Het is beloofd, de volgende keer zal ik jullie waarschuwen als er nog zo’n avonturen aankomen!

Tot volgende week.


Vertaling : http://www.logoslanguages.be/

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire