“Mechanische
sporten zijn ontzettend duur!” Het is bijna een automatisme, zo vaak wordt dat
door potentiële sponsors opgeworpen. Wel ja, auto's die op een dagelijkse basis
gebruikt worden zijn al duur. Verbouwde voertuigen die tot het uiterste ingezet
worden, waarvan alle vervangbare onderdelen verslijten bij maximumsnelheid (met
grote M) en die behoefte hebben aan sterkere onderdelen, geproduceerd in kleine
hoeveelheden, zijn dus nog duurder.
"Maar dat is
geen reden om er niet aan te beginnen", antwoord ik.
"Ja, maar uw
project behoort niet tot onze strategie."
Zand erover! En
op naar de volgende deur...
Alle mechanische
sporten bestaan dankzij de steun van sponsors. De sponsors krijgen zichtbaarheid
dankzij de media die verslag brengen over de kampioenschappen. Dit is een win-winsituatie.
Over de Fun Cup wordt bijvoorbeeld bericht door heel wat media waaronder
televisie, pers, internet en de toeschouwers. Merkwaardig genoeg is het niet
deze laatste categorie die de meeste zichtbaarheid oplevert, maar wel internet
en pers.
Dit is in ieder
geval wat het agentschap Think Out Of The
Track ons leert. Dit agentschap heeft 30 miljoen contacten geanalyseerd die
jaarlijks worden bereikt voor een dekkingswaarde van 1,2 miljoen euro.
Maar dan kun je
in de autosport goede zaken doen?
Het is zoals elk
bedrijf, het vereist professionalisme en een neus voor zaken. De organisator Speedworld doet het duidelijk goed met
15 jaar ervaring. Natuurlijk verkopen zij het concept aan ongeveer 50 teams en
200 piloten die elk jaar het vereiste budget proberen te verzamelen. Voor een
team dat een volledig seizoen wil te rijden, moet je tussen € 50.000 en € 100.000
per jaar tellen. Ver van de Formule 1 maar toch zo moeilijk als je niet
Fernando Alonso of Jenson Button heet.
Laten we daarom
de handen uit de mouwen steken en het beste uit ons netwerk gebruiken om de
return on investment aan te tonen.
Vertaling :http://www.logoslanguages.be/
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire