dimanche 19 février 2012

Op zoek naar sponsors


“Mechanische sporten zijn ontzettend duur!” Het is bijna een automatisme, zo vaak wordt dat door potentiële sponsors opgeworpen. Wel ja, auto's die op een dagelijkse basis gebruikt worden zijn al duur. Verbouwde voertuigen die tot het uiterste ingezet worden, waarvan alle vervangbare onderdelen verslijten bij maximumsnelheid (met grote M) en die behoefte hebben aan sterkere onderdelen, geproduceerd in kleine hoeveelheden, zijn dus nog duurder.
"Maar dat is geen reden om er niet aan te beginnen", antwoord ik.
"Ja, maar uw project behoort niet tot onze strategie."

Zand erover! En op naar de volgende deur...

Alle mechanische sporten bestaan dankzij de steun van sponsors. De sponsors krijgen zichtbaarheid dankzij de media die verslag brengen over de kampioenschappen. Dit is een win-winsituatie. Over de Fun Cup wordt bijvoorbeeld bericht door heel wat media waaronder televisie, pers, internet en de toeschouwers. Merkwaardig genoeg is het niet deze laatste categorie die de meeste zichtbaarheid oplevert, maar wel internet en pers.
Dit is in ieder geval wat het agentschap Think Out Of The Track ons leert. Dit agentschap heeft 30 miljoen contacten geanalyseerd die jaarlijks worden bereikt voor een dekkingswaarde van 1,2 miljoen euro.

Maar dan kun je in de autosport goede zaken doen?

Het is zoals elk bedrijf, het vereist professionalisme en een neus voor zaken. De organisator Speedworld doet het duidelijk goed met 15 jaar ervaring. Natuurlijk verkopen zij het concept aan ongeveer 50 teams en 200 piloten die elk jaar het vereiste budget proberen te verzamelen. Voor een team dat een volledig seizoen wil te rijden, moet je tussen € 50.000 en € 100.000 per jaar tellen. Ver van de Formule 1 maar toch zo moeilijk als je niet Fernando Alonso of Jenson Button heet.

Laten we daarom de handen uit de mouwen steken en het beste uit ons netwerk gebruiken om de return on investment aan te tonen.

Nog 10 telefoontjes en dan stop ik ermee...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire