dimanche 12 février 2012

Karttraining


Vanavond, karttraining. Dat is de basisdiscipline bij uitstek voor autocompetitie. Alle grote hedendaagse piloten zijn daar begonnen, enkele uitzonderingen zoals Damon Hill niet te na gesproken.

Michaël Schumacher groeide bijvoorbeeld op dicht bij het kartingcircuit van Kerpen-Manheim, waarvan zijn vader de manager en de enige werknemer was. Hij reed vooral graag in de regen wanneer de klanten de baan verlieten: "Niets beters dan een grond met beperkte grip om te leren slippen", zei hij.

Bij karting kun je grotere sensaties voelen wanneer je slipt en snel rijdt en je leert hierdoor beter te besturen. Maar het laat vooral toe om sensaties te ontwikkelen via het lichaamsdeel dat een geheel met het voertuig vormt: het bekken. Een piloot moet "met zijn bekken sturen", omdat het een geheel vormt met het chassis. Hiermee zal de informatie naar de hersenen en vervolgens naar de armen en benen verzonden worden, die het stuur, de pedalen en eventueel de versnellingsbak bedienen. Het bekken voelt een beweging, een trilling, een beving beter dan eender welk lichaamsdeel van de mens.

Daar sta ik dan in mijn blauwe pak voor mijn eerste karttraining van 2012. Mijn gevoel met de auto en de baan zal aangescherpt en verbeterd worden. De mecanicien/de baancommissaris/de scheidsrechter/de uitdeler van de blauwe pakken heeft al kunnen vaststellen dat ik een klant ben die zich serieus oefent. Hij heeft mij voorgesteld om de strategische locaties van de baan uit te leggen. Héél nuttig wanneer je de route niet kent en de bochten moet nemen zonder de volgende moeilijker te maken.

Na 15 minuten race is het resultaat heel aanvaardbaar met 43.6". Een zeer goed gemiddelde. Mijn vriend Nunzio die mij vergezeld heeft, verontschuldigt zich voor zijn 45,5": "Ma ik zijn 10 kilo zwaarder dan gij. Da kost op z'n minst 1 seconde per ronde". OK, we hebben nog veel werk voor de boeg...

Tweede sessie, onze beroemde mecanicien/duivel-doet-al rijdt voor mij om de weg te tonen. Nuttig voor een tweede ontdekkingssessie en een gepast resultaat: beste ronde met 42,9". Zo doen we dat!

Na de training keken we naar enkele jongere piloten die trainen met aangepaste karts op hetzelfde circuit. Deze jonge veulens zijn nergens bang voor en hebben een indrukwekkend niveau. Ze rijden regelmatig onder 41"!
"Maar zij wegen niets, zo is het niet moeilijk"
"Ja, ja Nunzio, doe het maar wat rustiger aan met de pasta en Cola, OK? Ik trakteer je op een plat watertje..."


Vertaling : http://www.logoslanguages.be/

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire