dimanche 4 mars 2012

Eerste kennismaking met de FunCup (deel 1)


Deze keer, is het lekker droog en is de baan berijdbaar! Niet nodig om verdorven strategieën te gebruiken om mijn lezers te doen geloven dat ik deelgenomen heb aan mijn eerste race en dat een mooie auto door mij vernietigd is geweest (zie : http://shareracespirit.blogspot.com/2012/02/premier-reperage-zolder.html).

Het Delahaye Team heeft een ontdekkingsdag georganiseerd voor beginners die willen oefenen op een circuit. Als een regelmatige oefenaar van het circuit van Mettet, ben ik niet zonder reden ingeschreven. In de F1 zou dit industriële spionage heten. En dat mag niet! In de FunCup is het een kans om mijn kennis van het circuit te vergroten dankzij de aanwezigheid van professionals en om voordat het seizoen van start gaat te rijden met twee voertuigen van de concurrentie. Maar de etappes mogen niet overgeslagen worden ook al ben je een ernstige concurrent. Kijk maar wat het programma ons aanbiedt.


De bestuurders van autocompetitie krijgen een briefing waarin de onontbeerlijke spelregels worden uitgelegd. Ze moeten alle noodzakelijke documenten tekenen waarin duidelijk verklaard wordt dat de verzekering het voertuig dekt vanaf een schade van € 4.000. Tot aan dit bedrag komt het uit de zak van de piloot. Dit doet je twee keer nadenken voordat je met het hoofd tegen de muur loopt. Je begrijpt toch dat een goede piloot met beide benen op de grond staat en het hoofd koel houdt. Niet zoals François Delecour in 2002.


Een beroepspiloot neemt ons mee naar de ontdekking van het circuit in een "burger"-voertuig. Het is een kans voor mij om hem vragen te stellen over zijn trajecten en tegelijkertijd mijn eerdere passages te corrigeren. Dit is erg handig als je wilt vechten voor de laatste tienden van een seconde op een technisch circuit.

Vervolgens is het de beurt van de piloten om te tonen wat zij kunnen achter het stuur van een FunCup tweezitter op benzine. Tijdens de 3 rondes kijkt de copiloot, die vreemd genoeg stil was, of de piloot het circuit goed begrepen heeft en of hij "goed voor de dienst" is, alleen achter het stuur.

Heeft hij wel begrepen dat ik me regelmatig op het circuit kom bijspijkeren? Ik was alleszins goed en met "mijn stempel op de bil" was ik op weg naar de Fun.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire