dimanche 11 mars 2012

Eerste kennismaking met de FunCup (deel 2)


Ik klim, of liever ik probeer achter het stuur een weg te vinden doorheen de balken die de toegang tot de auto belemmeren. Maar waar is het circuit! Geef het circuit terug! "Ik zit zo laag dat ik nauwelijks over het stuurwiel zie.
"Heeft u een kussen voor kinderen? Neen, waarom? Wel, Fred Bouvy rijdt liever zo? Is hij blind of zo?"
We moeten even wennen, gelukkig ken ik het circuit uit het hoofd.

De FunCup eenzitter is uitgerust met een dieselmotor. Verrassend? Neen, marketing ! Bovendien duren de races 6 tot 8 uur. Het is beter om zo weinig mogelijk te tanken. Maar dit heeft wel enkele gevolgen. Het motortoerental is afgetopt op 4000 toeren per minuut. Wat de muziek betreft, daar zullen wij later op terugkomen. De verhoudingen van de gebruikte versnellingsbakken verschillen in de bochten van die op benzine. Er is een extra verhouding voor elke bocht. Ik ben in derde versnelling in de bocht van Surtees, op het einde van de rechte lijn, ik schakel al naar vierde voor de Findlay en naar vijfde in de rechte lijn voor de bocht van Saarinen. Dat zal even wennen zijn. Maar het vlotte rijgedrag komt snel en over het algemeen is deze techniek het meest effectief. Als u acteurs ziet die het stuur met grote gebaren bewegen terwijl zij op een circuit rijden, betekent dit dat zij er niets van afweten. Op een rally is het wat anders.

Ik heb de auto voor 15 ronden gehuurd en na 5 ronden begrijp ik al waar de moeilijkheid was. De remmen? Zonder hulpsysteem maar wel beheerbaar. De versnellingsbak? Te gemakkelijk, 't is een standaard Audi-versnellingsbak. De koppeling? Ik heb hem zelfs niet doen afslaan! Maar het stuur lijkt meer op een vrachtwagen van de jaren vijftig. Herinner jij je nog toen de vrachtwagenchauffeurs steevast grote armen hadden? Wel, ik heb niet dezelfde grote armen en ik voel het in de bochten. Een stabiele hoek aanhouden in de bochten is geen sinecure. Na 10 ronden begin ik vals te spelen en “trok” ik meer aan het stuur meer dan dat ik het “duwde”. Dit is niet echt academisch maar het lukte me beter.

Bij de aankomst is de verantwoordelijke van het team verbaasd over mijn opmerkingen over de sturing. Zijn reactie: "Dat is omdat u gespannen bent".

Goed. Ik zal volgende keer mijn mp3-speler meenemen, met lounge-muziek op de playlist. Dat zal me zeker sneller laten vooruitgaan.

Genoeg grapjes. Volgende week hebben wij vrije proeven met Pitstop Racing. Het wordt tijd om aan krachttraining te doen. Dat zal geen deugd doen !

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire