dimanche 6 mai 2012

Tweede karttraining


Terug op ons opleidingscentrum, de referentie in de kartingwereld. Door op dezelfde baan te rijden kun je normaal gezien je ontwikkeling en je verbeterde tijden meten.

We laten ons niet meer verrassen met ons overgewicht zoals de vorige keer. Voordat we de baan op gaan, is het dus verplicht om zoveel mogelijk gewicht op het toilet kwijt te raken!

Deze tweede sessie is voor mij een gelegenheid om de basisprincipes van de te volgen baan in de autocompetitie uit te leggen. Het doel van de wedstrijd is om zo snel mogelijk te rijden op een gegeven baan. Een baan met bochten, waarop je dus moet remmen. Maar wel zo remmen dat je zo weinig mogelijk snelheid verliest in de bochten. En aangezien een circuit een gesloten weg is waar iedereen in dezelfde richting rijdt, kan je de hele breedte van de baan gebruiken. Gelukkig maar, want dat zal wel nodig zijn om een goede tijd te halen.

Hoe neem je de perfecte bocht? Gewoon door te remmen op het rechte stuk aan de "buitenkant" van de bocht (links voor een bocht naar rechts), draaien zodat je tegen de binnenkant van de bocht komt en daarna opnieuw aan de buitenkant van de bocht uitkomen. Tijdens een opleiding die ik onlangs volgde, heb ik geleerd dat een snelheid van 44 km/u met een 'plat' traject kan oplopen tot 73 km/u als je de hele breedte van de baan correct gebruikt.




Dankzij deze opleiding, die ik tijdens de "Track Days" in Spa, Zolder en Mettet toegepast heb, probeer ik mijn baan en mijn tijd te verbeteren. Eerste opmerking van "mijn" baancommissaris: "de laatste keer reed je te veel op de remmen. Ik hoorde je banden piepen in de snelle bochten. Probeer zachter op de remmen te rijden zodat je sneller de bochten kan inrijden". Ik ben inderdaad wat men een grote remmer noemt. Ik probeer altijd om zo laat mogelijk te remmen tot net voordat het te laat is. Het heeft me al verbrande remschijven gekost en enkele verkorte sessies op het circuit vanwege kokend remvloeistof. Niet goed allemaal.



Begrepen baas, ik rem minder hard en ik zorg voor een zachter traject. Ziedaar, hij rijdt weer voor mij om de baan te openen en me te helpen mijn traject te verbeteren. Ik had het nog niet gemerkt maar mijn maat kan met zijn hoofd aan de zijkant rijden zodat hij mij achter zich ziet en tegelijk de baan voor zich kan zien. Natuurlijk, zonder helm ziet dat er eenvoudig uit maar ik probeer het maar niet. Mijn ogen staan daarvoor niet ver genoeg van elkaar en daarenboven wil ik niet in de banden terechtkomen.

Dus, maximale concentratie. Ik verfijn, ontspan, schraap het asfalt, maak de trajecten glad, glijd minder en het werkt! 41"9. Een seconde beter dan vorige week.

Zoals men zegt, al smedende word je smid.
"Wel, wil je een abonnement voor 10 of 20 sessies?


http://www.brusselskart.be/

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire