Terug op ons
opleidingscentrum, de referentie in de kartingwereld. Door op dezelfde baan te
rijden kun je normaal gezien je ontwikkeling en je verbeterde tijden meten.
We laten ons niet
meer verrassen met ons overgewicht zoals de vorige keer. Voordat we de baan op gaan,
is het dus verplicht om zoveel mogelijk gewicht op het toilet kwijt te raken!
Deze tweede
sessie is voor mij een gelegenheid om de basisprincipes van de te volgen baan
in de autocompetitie uit te leggen. Het doel van de wedstrijd is om zo snel
mogelijk te rijden op een gegeven baan. Een baan met bochten, waarop je dus
moet remmen. Maar wel zo remmen dat je zo weinig mogelijk snelheid verliest in
de bochten. En aangezien een circuit een gesloten weg is waar iedereen in
dezelfde richting rijdt, kan je de hele breedte van de baan gebruiken. Gelukkig
maar, want dat zal wel nodig zijn om een goede tijd te halen.
Hoe neem je de
perfecte bocht? Gewoon door te remmen op het rechte stuk aan de
"buitenkant" van de bocht (links voor een bocht naar rechts), draaien
zodat je tegen de binnenkant van de bocht komt en daarna opnieuw aan de
buitenkant van de bocht uitkomen. Tijdens een opleiding die ik onlangs volgde, heb
ik geleerd dat een snelheid van 44 km/u met een 'plat' traject kan oplopen tot
73 km/u als je de hele breedte van de baan correct gebruikt.
Dankzij deze opleiding,
die ik tijdens de "Track Days" in Spa, Zolder en Mettet toegepast heb,
probeer ik mijn baan en mijn tijd te verbeteren. Eerste opmerking van
"mijn" baancommissaris: "de laatste keer reed je te veel op de
remmen. Ik hoorde je banden piepen in de snelle bochten. Probeer zachter op de
remmen te rijden zodat je sneller de bochten kan inrijden". Ik ben
inderdaad wat men een grote remmer noemt. Ik probeer altijd om zo laat mogelijk
te remmen tot net voordat het te laat is. Het heeft me al verbrande remschijven
gekost en enkele verkorte sessies op het circuit vanwege kokend remvloeistof. Niet
goed allemaal.
Begrepen baas, ik
rem minder hard en ik zorg voor een zachter traject. Ziedaar, hij rijdt weer
voor mij om de baan te openen en me te helpen mijn traject te verbeteren. Ik
had het nog niet gemerkt maar mijn maat kan met zijn hoofd aan de zijkant
rijden zodat hij mij achter zich ziet en tegelijk de baan voor zich kan zien.
Natuurlijk, zonder helm ziet dat er eenvoudig uit maar ik probeer het maar niet.
Mijn ogen staan daarvoor niet ver genoeg van elkaar en daarenboven wil ik niet
in de banden terechtkomen.
Dus, maximale
concentratie. Ik verfijn, ontspan, schraap het asfalt, maak de trajecten glad, glijd
minder en het werkt! 41"9. Een seconde beter dan vorige week.
http://www.brusselskart.be/
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire