Het begin
van het seizoen komt er eindelijk aan! Dankzij deze vertraging heb ik mijn
lichamelijke voorbereiding kunnen vervolmaken tijdens 2 welverdiende
vakantieweken. Op het programma: 's morgens joggen (met mate), zwemmen met de
kinderen en, voor mijn persoonlijk en egoïstisch vermaak, jetski. Een beetje te
veel jetski in feite – ik was helemaal vergeten dat deze motorfiets van de zee
veel meer inspanning vergt dan karting.
De eerste
keer legde de verantwoordelijke van de club me het tarief per kwartier uit. In
een reflex van ervaren kartman nam ik direct 30 minuten: mijn minimumnorm voor
een minimumdosis sensaties en praktijk. Na amper tien minuutjes zag ik al in
hoe dom dat was. Op een oppervlak dat voortdurend in beweging is, stelt de jetski
het hele lichaam bloot aan spanningen en schokken. Vooral de benen, die als
schokbreker dienen, en de onderarmen, die moeten sturen, hebben het zwaar te
verduren. En dan heb ik de handen nog niet vermeld, waarmee je het stuur goed
moet vasthouden, terwijl je er ook mee moet gas geven.
Naar het
schijnt moeten Formule 1-piloten buitengewoon krachtige handen hebben om de
kracht van hun machine de baas te kunnen. Stuurbekrachtiging bestaat er
nauwelijks en het aerodynamische gewicht op de voortrein is erg hoog. Ik heb nog
wat werk voor de boog op dat vlak, maar het goede nieuws is dat mijn ambities
op het vlak van Formule 1 eerder beperkt zijn. Niet dat ik er geen zin in heb,
maar 37 jaar is zowat de pensioenleeftijd voor een
F1-piloot. Er zijn maar enkele uitzonderingen van piloten die nog voorbij hun
40 jaar op dit hoge niveau mee konden draaien. Michael Schumacher is een heel
beroemd voorbeeld. Juan Manuel Fangio en Nigel Mansell ook, die respectievelijk tot
hun 46ste en hun 41ste actief waren.
Maar geen
nood, ik kan altijd nog een oude F1 huren om er voor het plezier mee te rijden
op een circuit. Enkele scholen in Frankrijk bieden dergelijke wagens aan, en
organiseren F1-stages voor de liefhebbers. Nog een cadeautip voor de kerstman.
Hij zal zich dit jaar niet vervelen…
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire