mardi 29 mai 2012

Kennis van een circuit voor het starten ...


Voordat je op een circuit begint te rijden, is het onontbeerlijk dat je het verloop ervan kent. Zo kun je sneller goede prestaties leveren, en voel je je onmiddellijk op je gemak. Het seizoen van BeTrophy (niet meer FunCup zeggen!) wordt nu hoofdzakelijk op Belgische circuits gereden, zodat het voor mij makkelijker is geworden om er te trainen tijdens de Track Days. Voor wie het in Keulen hoort donderen: dat zijn opendeurdagen waarop iedereen met zijn eigen auto kan komen rijden op circuits waar geschiedenis is geschreven.



Op deze dagen worden de veiligheidsregels van de RACB natuurlijk strikt nageleefd. De baancommissarissen zijn ter plaatse en waken over het goede verloop. Elk gevaarlijk gedrag leidt tot de uitsluiting van de deelnemer. Door deze strenge regels kom ik steeds weer tot hetzelfde besluit: het is veel veiliger om snel te rijden op een circuit tijdens een Track Day dan op de openbare weg. Iemand zou eens met Melchior Wathelet moeten gaan praten om hem subsidies te vragen.

Wie dit ook eens wil proberen, vindt hieronder links naar de sites van Spa-Francorchamps, Zolder en Mettet.


Begin mei was er een trainingsmiddag in Spa, en wie dat wenst kan me vergezellen in Zolder op 30 mei. Later zal nog een datum meegedeeld worden voor Mettet, in samenspraak met de sponsor Cartronics. Enkele uitverkorenen zullen er hun circuit-doop kunnen meemaken. Deze dag zal ook open staan voor lezers van dit blog. Er zal een bescheiden bijdrage gevraagd worden voor een uitzonderlijke ervaring.

Een piloot die het circuit niet in levenden lijve kan komen ontdekken, kan nog altijd de virtuele versie leren kennen. Juan Pablo Montoya en Jacques Villeneuve hebben deze weg gekozen toen ze in Europa aankwamen. Alle F1-ploegen beschikken vandaag de dag over simulatoren zoals gigantische spelconsoles.
Voor de liefhebber bestaan er gelukkig oplossingen tegen erg aantrekkelijke prijzen. Zelf gebruik ik een PS3 met een Logitech G27-stuur en een Playseat voor een echte pilootervaring. Er zitten zelfs een manuele versnellingsbak en een ontkoppelingspedaal in dit systeem!



Dankzij erg realistische spellen zoals Need for Speed Shift 2 ken ik de ideale routes voor Spa en Zolder tijdens races nu veel beter. En dit zonder schade opgelopen te hebben… of toch geen echte schade. Nu moet ik alleen nog een oplossing vinden voor het circuit van Val-de-Vienne in het Franse Le Vigeant. Geen enkel spel lijkt dit circuit te kennen.
Aan de lezers: jullie suggesties zijn dus welgekomen…


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire