Voordat je
op een circuit begint te rijden, is het onontbeerlijk dat je het verloop ervan
kent. Zo kun je sneller goede prestaties leveren, en voel je je onmiddellijk op
je gemak. Het seizoen van BeTrophy (niet meer FunCup zeggen!) wordt nu
hoofdzakelijk op Belgische circuits gereden, zodat het voor mij makkelijker is
geworden om er te trainen tijdens de Track Days. Voor wie het in Keulen hoort
donderen: dat zijn opendeurdagen waarop iedereen met zijn eigen auto kan komen
rijden op circuits waar geschiedenis is geschreven.
Op deze
dagen worden de veiligheidsregels van de RACB natuurlijk strikt nageleefd. De
baancommissarissen zijn ter plaatse en waken over het goede verloop. Elk
gevaarlijk gedrag leidt tot de uitsluiting van de deelnemer. Door deze strenge regels
kom ik steeds weer tot hetzelfde besluit: het is veel veiliger om snel te
rijden op een circuit tijdens een Track Day dan op de openbare weg. Iemand zou
eens met Melchior Wathelet moeten gaan praten om hem subsidies te vragen.
Wie dit ook
eens wil proberen, vindt hieronder links naar de sites van Spa-Francorchamps,
Zolder en Mettet.
Begin mei
was er een trainingsmiddag in Spa, en wie dat wenst kan me vergezellen in
Zolder op 30 mei. Later zal nog een datum meegedeeld worden voor Mettet, in
samenspraak met de sponsor Cartronics. Enkele uitverkorenen zullen er hun
circuit-doop kunnen meemaken. Deze dag zal ook open staan voor lezers van dit
blog. Er zal een bescheiden bijdrage gevraagd worden voor een uitzonderlijke
ervaring.
Een piloot
die het circuit niet in levenden lijve kan komen ontdekken, kan nog altijd de
virtuele versie leren kennen. Juan Pablo Montoya en Jacques Villeneuve hebben
deze weg gekozen toen ze in Europa aankwamen. Alle F1-ploegen beschikken
vandaag de dag over simulatoren zoals gigantische spelconsoles.
Voor de
liefhebber bestaan er gelukkig oplossingen tegen erg aantrekkelijke prijzen.
Zelf gebruik ik een PS3 met een Logitech G27-stuur en een Playseat voor een
echte pilootervaring. Er zitten zelfs een manuele versnellingsbak en een
ontkoppelingspedaal in dit systeem!
Dankzij erg
realistische spellen zoals Need for Speed Shift 2 ken ik de ideale routes voor
Spa en Zolder tijdens races nu veel beter. En dit zonder schade opgelopen te
hebben… of toch geen echte schade. Nu moet ik alleen nog een oplossing vinden
voor het circuit van Val-de-Vienne in het Franse Le Vigeant. Geen enkel spel
lijkt dit circuit te kennen.
Aan de
lezers: jullie suggesties zijn dus welgekomen…
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire