Dit was sinds enkele weken verwacht en zorgt voor echte vrolijke Pasen. De FunCup kampioenschap wordt nu georganiseerd door Kronos Events, BeTrophy genoemd, en begint met een eerste race op 9 juni.
- 8-9-10 juni : Spa 6 Hours (Spa-Francorchamps)
- 5-8 juli : 3000 KM de Francorchamps
- 7-9 september : Coupes de Mettet (8 heures)
- 20-21 oktober : Belgian Masters (Zolder-6 heures)
- 17-18 november : Be Trophy Grand Final (Val de Vienne - 8 heures)
Alle details in het artikel van Turbo Magazine :
Kronos ging in op de offerte-aanvraag van de RACB met als
doel de autosportliefhebbers een open en sterk autosportkampioenschap aan te
bieden. Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron gingen dus de uitdaging aan en
lanceerden parrallel met het Belgian Racing Car Championship (BRCC), een nieuwe
serie Be Trophy.
“We hebben in het verleden al ervaring opgedaan met
promotieformules die bij deelnemers en publiek succes kenden”, blikken
Jean-Pierre Mondron en Marc Van Dalen, beheerders van Kronos Events terug in de
tijd. “Of het nu ging om de Trophée Peugeot 106, de Mazda MX5 Cup of de Toyota
Yaris European Cup, die ervaringen hebben ons veel bijgebracht over hoe een
aantrekkelijke cup op poten te zetten. Ons doel vandaag is uit die ervaring te
putten en van de Be Trophy een onmisbare competitie te maken, die deelnemers en
publiek spektakel biedt en waar de sfeer onder vrienden als belangrijkste
filosofie heerst.”
De Be Trophy staat open voor alle wagens beantwoordend aan
het reglement van de RACB, wagens die uit de vier windstreken kunnen komen, met
een buizenchassis, met de look van een VW Kever en waarbij zowel benzine als
diesel zijn toegelaten.
“De Be Trophy is voorbehouden aan de daglicenties of de
mensen die autosport louter voor hun plezier beoefenen”, gaat Marc Van Dalen
verder. “Het besturen van een dergelijke wagen ligt binnen de mogelijkheden van
eenieder, maar de wedstrijden zijn echte autosportwedstrijden, met heel kleine
onderlinge verschillen, uiteraard door het strikte technische reglement, en strijd
tot op de finishlijn.” Jean-Pierre Mondron benadrukt hoe belangrijk het is voor
Kronos Events om deze serie in de toekomst verder te ontwikkelen. “Vandaag
werken we nauw met de RACB samen voor het reglement, in het belang van de
deelnemers, maar in de toekomst willen we ook eigen accenten leggen en de serie
verder ontwikkelen. We hebben alvast goede ideeën voor de komende seizoenen.”
Naast de liefhebbers, kan de Be Trophy uiteraard ook een
prima springplank zijn voor jongeren uit de karting of uit andere
promotieformules, die zich in de kijker willen rijden. Ook oudere rijders die
zich willen meten met enkele gastrijders uitgenodigd door een sponsor, of in
een gastwagen, zijn welkom.
“Het accent van onze competities moet op het plezier liggen,
op de piste, maar ook er naast, in de paddock. We willen van een leuke sfeer de
motor van onze manifestaties maken”, bevestigt Jean-Pierre Mondron. “De Be
Trophy, financieel haalbaar, moet een vaste afspraak worden voor al wie van
autosport houdt. We gaan zeker proberen creatief te zijn en goede ideeën zijn
altijd welkom.”
In die optiek kunnen zelfs wagens gehuurd of ingezet worden
met twee zitjes, een formule die naar de naam Twin luistert. Hier kunnen dan
weer gasten, zoals sponsors de wedstrijd echt van binnenuit beleven, wie kan
zoiets aan zijn klanten voorleggen?
Wat de techniek betreft, en vooral de wisselstukken, werkt
Kronos Events aan een systeem dat moet toelaten om op een zeer snelle en
hoogstaande manier alle deelnemers van de Be Trophy van de nodige onderdelen te
voorzien. Niet enkel op lange termijn, maar ook voor de eerste meeting van het
seizoen!
De kalender van de Be Trophy gaat over vijf proeven: met
twee uithoudingsraces van 6 Uur in Francorchamps (9 juni) en Zolder (21
oktober), twee van 8 Uur (Mettet, 9 september) en Val de Vienne (17, 18
november) en uiteraard een onuitgegeven proef van 3000 km in Francorchamps:
“Met een duur van ongeveer 24 uur, in functie van de
weersomstandigheden, de wedstrijdincidenten en de snelheid vooraan, zal deze
wedstrijd uiteraard iets korter of langer zijn... het is in ieder geval de
belangrijkste wedstrijd op de kalender, op 7 en 8 juli”, legt Marc Van Dalen
uit. “Ons doel is om deze meeting open te stellen voor zoveel mogelijk teams
uit binnen- en buitenland, met als het even kan enkele vedetten om voor show en
spektakel te zorgen.”
De kers op de taart wordt een meeting op het einde van het
seizoen, buiten Europa en met de zon als zekere gast.
Gentleman, start your engines… en laat het feest beginnen!
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire